Vzdělávací obor
Základy společenských věd (psychologie, sociologie, ekonomie), výchova ke zdraví, odborný výcvik
Věková kategorie:
Studenti středních škol; 15 – 18 let
Počet studentů:
10 – 30 studentů
Čas k probrání tématu:
4 x 45 minut nebo projektový den
Tématický okruh:
Sociální podnik, socializace jedince, trh práce, tréninkové kavárny, sociální služby, integrace handicapovaných, zřizovatelé firem a podniků
Klíčové kompetence:
Kompetence sociální a personální, kompetence komunikativní, kompetence občanská, kompetence k řešení problémů
Očekávané cíle a výstupy:
Student se seznámí s pojmem „tréninková kavárna“. Pozná také historii a účel tohoto sociálního podniku. Dokáže zhodnotit podmínky pro socializaci handicapovaných, přínos pro společnost a seznámí se také se „sociálním podnikem jako zvláštní formou podnikání. Spolupracuje ve skupině a umí prezentovat své výstupy z výuky, čímž zdokonaluje své komunikační a organizační dovednosti.
Pomůcky:
Úvodní motivace:
V úvodu hodiny použijeme brainstormingovou metodu, pomoci níž zjistíme orientovanost studentů v nmožnostech socializace znevýhodněných skupin obyvatel. Následně studenty seznámíme s tématem tréninkových kaváren jako sociálních podniků. Podrobně vysvětlíme důvody vzniku takovýchto zařízení, jejich funkce a zaměříme se také na sociální aktivity, které v těchto organizacích probíhají. Dále vysvětlíme specifičnost pojmu sociální podnik a zaměříme se na možnosti zřízení takovéhoto zařízení. Použijeme informace dostupné na cestakavy.cz ? a dostupnou prezentaci, v níž je toto téma podrobně rozebráno.
Úkol:
Necháme studenty, aby vytvořili skupiny. Přečteme společně úvodní informace z pracovního listu.
Vyzveme je, aby si v jednotlivých skupinách vybrali jednu z uvedených kaváren z materiálů, který jsme použili při výkladu a na základě internetových zdrojů vypracovali prezentaci, v níž seznámí ostatní podrobně s fungováním tréninkové kavárny, kterou si vybrali.
Motivujeme je k tomu, aby pochopili především tréninkový program kavárny a pokusili se vysvětlit, jakými konkrétními kroky kavárna přispívá k socializaci jedince s handicapem.
Nakonec necháme skupiny vystoupit se svými prezentacemi.
Můžeme ohodnotit kvalitu zpracování tématu, grafickou úroveň prezentace či verbální i neverbální projevy prezentujících studentů.
Alternativní úkol:
Vyzveme studenty, aby vytvořili svůj vlastní tréninkový program kavárny s konkrétními úkoly pro „své“ klienty. Jednotlivé body tréninkového programu v kolektivu třídy zhodnotíme v celotřídní diskuzi na toto téma.
Úvodní motivace:
V úvodu hodiny probereme se studenty téma „sociální podnik“. Přečteme texty uvedené v úvodu pracovního listu. Následně v kolektivu třídy prodiskutujeme výhody či komplikace spojené s provozem takovýchto zařízení z hlediska většinové společnosti.
Úkol:
Poté rozdělíme třídu na skupiny, zadáme jim úkol uvedený v pracovním listu a zajistíme přístup k internetu, aby studenti mohli využít informace z https://ceske-socialni-podnikani.cz/adresar-socialnich-podniku.
Poskytneme skupinám čas na vyhledání informací a vyplnění tabulky, která shrnuje získané i nformace a nápady studentů.
Nakonec prodiskutujeme výsledky skupinové práce v kolektivu třídy. Můžeme hodnotit způsob vyhledávání informací, kreativitu studentů při jejich posuzování překážek a hledání ideálních podmínek při zřizování sociálních podniků apod.
Alternativní úkol:
Zadejte studentům, aby vyhledali ve svém okolí nějakou kavárnu, která splňuje kritéria tréninkové kavárny ( ne všechny tréninkové kavárny najdeme jako sociální podniky v mapě :-)). Ať tuto kavárnu navštíví a o své prožitky v ní se podělí s ostatními spolužáky ve třídě. Mohou také udělat rozhovor s provozovatelem kavárny.
Vzdělávací obor
Základy společenských věd (psychologie, sociologie, ekonomie), výchova ke zdraví, odborný výcvik
Věková kategorie:
Studenti středních škol; 15 – 18 let
Počet studentů:
10 – 30 studentů
Čas k probrání tématu:
2 x 45 minut nebo projektový den
Tématický okruh:
Psychostimulancia, kofein, drogová závislost, zdraví prospěšný vliv konzumace kávy, nežádoucí účinky kofeinu, spotřeba kávy ve světě, obsah kofeinu v potravinách, společensky tolerované drogy
Klíčové kompetence:
Kompetence sociální a personální, kompetence komunikativní, kompetence občanská, kompetence k řešení problémů
Očekávané cíle a výstupy:
Student se seznámí s pojmy „psychostimulancia“. Získává informace o kofeinu, o jeho prospěšných i zdraví škodlivých účincích. Dále se seznamuje s pojmy vážícími se k závislosti, abystinenci a společenské toleranci drog jako celku. Dokáže na základě informací vyhodnotit, zda při svém životním stylu konzumuje potraviny s obsahem kofeinu. Spolupracuje ve skupině a umí prezentovat své výstupy z výuky, čímž zdokonaluje své komunikační a organizační dovednosti.
Pomůcky:
Úvodní motivace:
V úvodu aktivity studentům vysvětlíme pojem psychostimulancia a seznámíme je s vlivem kofeinu na lidský organismus. Můžeme použít prezentaci dostupnou na www….cestakavy.cz ??? Pomocí brainstormingu zkusíme jmenovat potraviny, které se nachází v našem jídelníčku a obsahují kofein.
Úkol:
Rozdáme studentům pracovní list č.1 k tématu“Káva jako společensky tolerovaná droga“ avyzveme je, aby prostudovali tabulku, která se v něm nachází a do tabulky zapsali, které potraviny s kofeinem sami konzumují a pokusili se vypočítat svůj denní příjem kofeinu.
Poté můžeme iniciovat vznik skupiny, aby studenti mezi sebou sdíleli a prezentovali své poznatky ohledně příjmu kofeinu v běžných potravinách.
Hodnotit můžeme aktivitu jednotlivých studentů či skupin, úroveň nabytých vědomostí z výkladu k tématu, způsob verbální či neverbální komunikace apod.
Alternativní úkol:
Můžeme společně hledat potraviny s nejvyšším obsahem kofeinu a poté hledat příčiny toho, proč tyto potraviny konzumujeme a jaký vliv ( zda pozitivní či negativní) pozorujeme sami na svém organismu.
Vzdělávací obor
Základy společenských věd ( sociologie, ekonomie, etika)
Věková kategorie:
Studenti středních škol; 15 – 18 let
Počet studentů:
10 – 30 studentů
Čas k probrání tématu:
2 x 45 minut nebo projektový den
Tématický okruh:
Sociologická imaginace, sociologie, Ch.W. Mills, A. Giddens, káva jako rituál, káva jako droga, pití kávy a etický postoj, káva jako ekonomická komodita…
Klíčové kompetence:
Kompetence sociální, kompetence komunikativní, kompetence občanská, kompetence k řešení problémů
Očekávané cíle a výstupy:
Student se seznámí s pojmem „sociologická imaginace“ na širším pozadí informací o sociologii jako společenskovědním oboru. Pozná pojetí sociologické imaginace na příkladu pití kávy, jak ji prezentoval Anthony Giddens. Dokáže vyhodnotit důsledky společenských fenoménů a vyhledat další příklady chování a postojů lidí ve společnosti na jednotlivých kulturních zvyklostech. Spolupracuje ve skupině a umí prezentovat své výstupy z výuky, čímž zdokonaluje své komunikační a organizační dovednosti.
Pomůcky:
Úvodní motivace: V úvodu hodiny studentům vysvětlíme pojem sociologická imaginace a zopakujeme pojetí sociologické imaginace na příkladu vypití šálku kávy.
Můžeme použít prezentaci dostupnou na www….cestakavy.cz ??? Pomocí brainstormingu nacházíme se studenty další možné jevy ve společnosti, které mají širší pojetí a mohou sloužit jako příklad sociologické imaginace.
Úkol:
Rozdělíme třídu do skupin.
Rozdáme pracovní list na téma „Sociologická imaginace“. Přečteme společně úvodní informace uvedené na pracovním listu a opět zopakujeme, jaký sociologický význam může mít nějaká běžná činnost zakotvená v životním stylu.
Na základě předešlého brainstormingu necháme skupiny vybrat společenský jev sloužící jako sociologická imaginace.
Náměty na rozpracování témat : Fenomén nakupování, trávení volného času, výběr dovolené, grilování, způsob nákupu potravina stravování, výběr automobilu, volba sportu, způsob bydlení apod.
Skupiny necháme rozpracovat vybraný jev.
Nakonec je vyzveme k prezentaci závěrů, ke kterým došly.
Hodnotit můžeme kreativitu, aktivitu jednotlivých členů skupin, grafickou úroveň prezentace, prezentační dovednosti, verbální projev a další.
Úvodní motivace:
Tento metodický list slouží k zopakování základních pojmů k tématu sociologické imaginace. Lze ho použít jako pomůcku k upevnění nabytých vědomostí, nebo k ověření znalostí k výše uvedenému tématu.
Výukový materiál je určen jako pracovní list s textem a následnými otázkami, jehož cílem je navigovat studenty k zorientování se v problematice ochrany životního a pracovního prostředí. –> Slouží také jako ukázka vedoucí k zamyšlení se nad osobní spotřebitelskou zodpovědností V rámci vedení vyučovací hodiny má za cíl i osvojení si dovednosti přiměřené mezilidské komunikace, naslouchání názorům druhých a respektování názorů ostatních studentů.
Cíle:
a) studenti prozkoumají, v jakých podmínkách pracují lidé, kteří pěstují kávu
b) studenti mají možnost seznámit se s informacemi, kdy si mohou uvědomit provázanost našeho spotřebitelského chování a mohou přispět ke změně ve svém nejbližším okolí, aby tato změna vedla ke zlepšení pracovních podmínek samotných pěstitelů kávy
c) studenti se seznámí s pojmem fair trade a celkovým konceptem spravedlivého obchodu
Úvod 5 minut:
Aktivita 10 minut
Aktivita 10 minut
Aktivita 10 minut
Závěr aktivity:
Shrňte nejzajímavější teze vzniklé z diskuze a zapište je.